Čtení i nákupy na jednom místě: Zbozi.blesk.cz, zbozi.zive.cz a další srovnávače
Hlavní myšlenkou bylo, aby si mohli návštěvníci našich vybraných webů na jednom místě porovnat nejlepší ceny vybraných produktů, prohlédnout bazarové alternativy a přečíst si k těmto produktům také profesionální recenze od našich redaktorů. A tak se i stalo. Na weby Zive.cz, Auto.cz, Blesk.cz, Dama.cz (i mnohé další magazíny) jsme se rozhodli navázat další portály, které by doplnily jejich obsah, a pro uživatele tak v podstatě rozšířili službu a zážitek, který mu nabídnou. Vznikly tedy portály Zbozi.zive.cz, zbozi.blesk.cz, zbozi.auto.cz a zbozi.dama.cz, kde se prolíná a tematicky propojuje e-commerce, a obsah, ten redakční i bazarový. S ohledem na rychle se zvyšující nároky webových vyhledávačů a sílící konkurenci na poli cenových srovnávačů jsme už v minulém roce došli k závěru, že nestačí zlepšovat technické SEO a shánět další partnery. Rozhodli jsme se, že je třeba přistoupit k vlastní skupině srovnávačů cen zcela odlišně.
Ke zkvalitnění obsahu a celkovému rozvoji služeb jsme došli dvěma cestami. Nejdříve se zajistilo napojení na Heureku, největší databázi zboží, nabídek a e-shopů na českém internetu. Díky tomu lze poskytnout návštěvníkům ten největší možný výběr. V návaznosti na to jsme ještě sáhli po řešení pomocí segmentových srovnávačů, které se specializují vždy jen na jedno tematické zaměření zboží. Například Zboží Živě je ideální místo pro výběr drobné elektroniky, zatímco na Zboží Auto si přijdou na své zájemci o auto-moto. Díky segmentaci lze na srovnávače lépe doručovat i další tematický obsah, jako například články související s daným odvětvím, či do budoucna také bazarové alternativy nabídky.
Výsledky?
Vysoká návštěvnost již krátce po spuštění, která neustále narůstá. V prvních měsících se jednalo o čistě organický traffic. Díky bohatému redakčnímu obsahu, se kterým jsou srovnávače propojené, a pečlivé optimalizaci, byla již tato čísla poměrně zajímavá. Až do června 2022 neprobíhala žádná kampaň zaměřená na nové weby se srovnávači. Pozdější výsledky již podpořila PPC propagace. (Zbozi.blesk.cz se spouštělo nejpozději a běží teprve krátce. Tam nejsou zatím zcela dostatečná data.)
Provedení
Při návrhu webu byl kladen důraz na jednoduchou uživatelskou cestu skrz celý projekt. Vyspecifikoval se velmi jednoduchý MVP (Minimum Viable Product), který v první verzi obsahoval pouze základní funkce, a to vyhledávání produktů v kategoriích s našeptávačem, napojení na tematické redakční články a reklamní prostor (napojení na GAM).
Na homepage se nacházejí různé typy produktů, které se návštěvníkům nabízejí podle uživatelského chování (nejoblíbenější zboží, bestsellery). Na webech je prostor pro top kategorie, se kterými je spojená další monetizace. Ta má tři roviny – placené prokliky na nalezené produkty, umístění produktů na předních pozicích a reklamní plochy na webu. Přímo do redakčních článků se také umisťují vlastní widgety se srovnáním cen. Díky tomu čtenář získá kvalitnější a dynamicky se vyvíjející obsah a usnadňuje se mu cesta ke koupi relevantního zboží.
Stručný popis technického řešení
Zjednodušeně: Potkávají se 3 různé API. Zdrojem na jedné straně jsou feedy Heureky, na druhé straně redakční feedy CNC.
Použité technologie: PHP 8.1, Symfony 5.4, Composer 2, Yarn, NodeJS v12, Redis, MariaDB, Bootstrap, jQuery, PostCSS.
Každý srovnávač je samostatná aplikace získávající potřebná data z různých zdrojů. Primární zdroj dat je aplikace CNC admin, kde je implementováno REST API a administrační rozhraní pro správu lokálních dat. CNC admin funguje jako most mezi srovnávači a produktovými daty Heureky. Stahuje produktová data z Heureka API, transformuje je, obohacuje o další content a předává dál pomocí vlastního REST API. Každý srovnávač má vlastní databázi pro uložení lokálních dat a ke své databázi se připojuje pouze skrze REST API.
Čím je projekt unikátní
Tematické srovnávače zboží CNC vynikají zejména technickým zpracováním a komplexností řešení. Jedná se o chytrý způsob, jak využít obrovské množství existujícího redakčního obsahu a vytěžit ho novým způsobem. Za kompletní technické provedení a jeho logiku je hrdý a odpovědný BlueGhost.
Srovnávačům se daří i z pohledu poslední dobou velmi probíraného tématu Core Web Vitals. Díky společnému úsilí týmům ze CNC a BlueGhost se podařilo dostat téměř všechny metriky srovnávačů do zelených čísel a na jediné zbývající CLS metrice na Zbozi.dama.cz se aktuálně pracuje.
Společně s BlueGhost jsme aktuálně nasadili i měřící aplikace, která bude monitorovat odchody do e-shopů nezávisle na Google Analytics. Kvůli cookies Google nově eviduje pouze určitá procenta exitů, a tak bychom zbytečně přicházeli o data, díky kterým můžeme do budoucna službu zkvalitňovat. Nová aplikace toto dokáže obejít. Za zmínku stojí také unikátní srovnávač skupiny produkty, který se aktuálně testuje na Zbozi.zive.cz, ale brzy se rozšíří i na další srovnávače.
Případovou studii, kterou jsme lehce doplnili, původně připravili autoři v BlueGhost. Jejich kredit patří i doplňující grafice v článku. Děkujeme!