V Czech News Center vznikne ročně téměř 28 000 článků napříč různými mediatypy. „Popíše se” kolem 80 novinových stran denně, publikuje přes 3500 magazínových stran. Ty všechny jdou ke čtenářům. S ohledem na neustálý vývoj společnosti, trendů, ale i na udržitelnost, je tak potřeba veškerý tento tištěný obsah dostávat k jeho konzumentům rozumně. Jednou z klíčových součástí strategie a budoucí vize CNC tak je mít sofistikovanou a efektivní distribuci.
Tu by ve vydavatelství své velikosti nedokázali uřídit bez dat a relevantních podkladů. Pod střechou CNC (nejn) proto operuje několikačlenný interní tým, Business Intelligence, který denně zpracovává data z více než 50 různých datových zdrojů. K tomu má partnery, kteří poskytují další pomoc a expertizu, ať už je to První novinová společnost (PNS) s jednou z nejširších distribučních sítí v ČR, nebo třeba startup Keboola, vyvíjející cloudovou platformu na zpracování dat. Díky ní se všechna firemní i externí data z libovolných datových zdrojů dokážou organizovat na jednom místě.
Historicky první CNC hackathon s podtitulem Chytrá distribuce tak vznikl ve spojení právě zmíněné trojice (CNC, PNS a Keboola). Vyzvala týmy, aby pomohly s lepší predikcí prodejů tištěných titulů i s novými cestami, jak inovovat distribuční proces. “Vydáváme čtyři deníky a na 40 magazínů, což je asi 26% podíl na trhu. A v takovém objemu je už poměrně náročné predikovat prodeje. V rámci celkového posunu CNC směrem k data-driven organizaci pracujeme v této oblasti už dost sofistikovaně s širokou základnou vlastních dat. Stejně nás ale zajímal pohled zvenčí, další nápady od profesionálů,” říká k premiérové akci Josef Pokorný, seniorní analytik z business intelligence týmu v Czech News Center.
Na 40 datařů z 9 různých firem tak hledalo v průběhu 28 hodinového hackathonu (který byl rozdělen do dvou dnů) zlepšováky pro odhad prodejů nebo zefektivnění distribuce novin a časopisů z mediálního domu k jejich čtenářům. Výzvu “Chytré distribuce” pomáhaly v pražském coworkingu HubHub Palác Ara zdolat například týmy z DataSentics, Revolt.BI, Logio, Sophia Solutions, BOOTIQ, Deloitte nebo CleverMaps.
“Od hackathonu jsme očekávali čerstvé nápady, jak vylepšit kteroukoliv dílčí část distribučního procesu, nebo distribuční proces jako celek. Vzhledem k tomu, že trh tištěných periodik se mění, je potřeba být inovativní jak ve všech částech výrobního, tak prodejního cyklu,” doplňuje Pavel Pražák, projektový manažer z PNS.
Týmy to neměly jednoduché. V „hackathonové” porotě usedli jeden z generálních ředitelů CNC Tomáš Stránský, CCO Libor Berka a nebo šéf BI oddělení Jakub Šiler. Za PNS hodnotil místopředseda představenstva Ondřej Vaňha a za Keboolu její CEO Pavel Doležal.
Nejlepší model pro odhadování prodeje periodik v konkrétním prodejním místě vymyslel nakonec tým Deloitte, který přinesl nejpřesnější řešení. Bylo o 26 % lepší než to podkladové. Nejlépe oceňovaným nápadem pro inovaci distribuce tisku se stal tým Revolt.BI, jehož prezentace byla podložena konkrétními daty, analýzou jednorázových událostí, vlivu sezóny a tzv. Jágr indexem (vliv titulní stránky na úspěšnost prodeje). Navíc byla udělena mimořádná cena poroty týmu DataSentics, který za použití mnoha modelů připravil konkrétní inovativní návrhy pro přesnější predikce prodejů.