Esport zažívá v Česku obrovský boom. Jedná se o kompetitivní online hraní her, ať už strategických, akčních či sportovních, kde jsou jasně daná pravidla, kterými se hráči musí řídit. Pro nás v Czech News Center už není novinkou. Na oblast gamingu se zaměřujeme už od roku 2018, kdy proběhl první turnaj ve hře FIFA (online fotbalová hra). K jeho propagaci jsme využívali především deník Sport a iSport.cz. „Gaming je poměrně známou disciplínou především pro mladší publikum. Elektronický sport je jednou z cest, jak s nimi navázat kontakt a vytvořit širokou sportovní komunitu,” říká Pavel Janega Esports manager z Czech News Center.
Obrovský zájem a vysoká čísla sledovanosti prvního turnaje v naší režii překonala očekávání všech organizátorů. Finálové zápasy doslova vyprodaly kinosály a stovky diváků tak v multikině v pražské Hostivaři mohly před třemi lety fandit svým oblíbeným týmům. Hranice mezi klasickým sportem a jeho mladším elektronickým bráškou je dnes téměř setřená, a právě mediální síla CNC k oblíbenosti esportu u široké veřejnosti výrazně pomohla.
Esport jako mediální téma nejen pro sportovní fanoušky
Přilákat desítky až stovky tisíc lidí k esportu se nestane samosebou. Když jsme s celým projektem v roce 2018 začínali, mnozí nás odrazovali. Věděli jsme, že pokud budeme informace o nových turnajích šířit jen mezi tehdejší znalce a fanoušky esportu, projekt nebude růst. Síla našeho mediálního domu ale spočívá v tom, že dokážeme využít nejen široký mediální zásah napříč českou populací, ale i zdánlivě “sportovní” téma uchopit z různých úhlů a dostat ho do povědomí lidí, kteří by o esport jinak ani nezavadili.
Důkazem jsou naše redakce, které za loňský rok publikovaly více jak 630 článků o esportu. Ale nenechte se zmást. Nemluvíme tu o výsledcích turnajů ve sportovních rubrikách. Esport se na stránkách Blesku, Reflexu či E15 objevoval jako lukrativní business nebo jako největší zábava mileniálů. Představení hráčů i celkového principu esportu se zase dostalo na stránky časopisu pro mládež ABC. Zkrátka tím, že se do podpory esportu zapojily redakce napříč celým mediálním domem, podařilo se nám posunout ho ze zábavy pro geeky na téma, o které se může zajímat opravdu kdokoliv. “Mediální síla CNC tak například pomohla tomu, aby i rodiče věděli, co se u počítačů jejich dětí děje, a že i esport může být pěkná dřina, nebo jedno z perspektivních povolání,” popisuje Jan Svátek, obchodní ředitel eventů a esportu v CNC.
Rozvíjet nejen prostředí esportu ale i nové talenty
Popularita esportu ale není jen o redakční podpoře, je i o atraktivitě turnaje, nebo dokonce pravidelné ligy pro samotné hráče. A v tomto pro nás velká změna nastala v loňském roce. Do našeho projektu přišel spolehlivý parťák - Sazka. Stala se generálním partnerem naší elektronické ligy a tím vznikla Sazka eLEAGUE. Od loňského roku se pod tímto názvem hrají pravidelné soutěže v celosvětově rozšířených hrách – akční hře Counter-Strike: Global Offensive a strategii Dota 2. „Sazka je dlouhodobě spojená se sportem, a proto jsme rádi, že můžeme podporovat i jeho nejnovější formu,” říká Jan Horyna, Ředitel divize iGaming ve společnosti SAZKA a.s. Letošní ročník Sazka eLEAGUE startuje už 17. dubna.
Už loni tato liga přinesla do českého esportu pravidelnost zápasů a profesionalitu. Ve spolupráci s herní agenturou Grunex jsme vytvořili speciální studio a komentátorské týmy (podobně jako to můžete znát z přenosů klasických sportovních zápasů). Výsledkem je nejen zvýšená atraktivita pro samotné hráče, ale především pro diváky. „Spolu s partnery profesionalizujeme české a slovenské esport prostředí tím, že do něj přinášíme mediální podporu a peníze - ať už jsou to finanční odměny pro vítěze nebo fondy pro týmy. V naší lize máme největší československý prizepool a také podporu a mediální zásah celého CNC portfolia,” popisuje Jan Svátek, Obchodní ředitel eventů a esportu v CNC.
Nejen díky větší popularitě, ale právě díky honorovaným zápasům je v esportu mnohem více hráčů, kteří získali smlouvy s konkrétními týmy. Mohou se tedy věnovat jen esportu a mít z něj hlavní příjem. Tito profesionální ehráči za sebou mají těžkou mentální a fyzickou přípravu, která je srovnatelná s klasickou sportovní průpravou. „Naším cílem je přispět k celkovému rozvoji a rozšíření povědomí esportu v České republice, protože to opravdu není o tom, že někdo sedí celý den bezmyšlenkovitě u počítače. Naopak. Hráči musí vrcholově trénovat, hrát v týmu a společně chtít něčeho dosáhnout,“ popisuje Jan Horyna, ředitel divize iGaming ve společnosti SAZKA a.s. Jan Svátek mu dává za pravdu a dodává, že součást naší role je i rozvoj talentů, kteří si vstup do profiesportu nemohou kvůli financím dovolit. „Ruku v ruce s tím souvisí i podpora akademií, které plánujeme až nás covid odbrzdí,” dodává Svátek.
Nepolevujeme, pokračujeme
Je jasné, že rok 2020 byl pro český esport velmi důležitým mezníkem. Jeden úspěšný rok, ale neznamená, že máme vyhráno. Musíme se neustále posouvat, protože ve srovnání s ostatními zeměmi stojíme teprve na začátku.
„Sazka eLEAGUE je pro náš mediální dům strategický projekt, díky kterému jsme se rozhodli akcelerovat investice do dalšího rozvoje ekosystému pro stále rostoucí komunitu esportových hráčů a vytvořit tak prostředí, které umožní organizovat a zapojovat další tituly a soutěže. Dělá nám radost, že jsme tuto cestu započali právě s naším klíčovým partnerem, společností SAZKA,“ uvedl v tiskové zprávě k začátku sezony 2021 Juraj Felix, Co-CEO Czech News Center a CEO Mall.tv.
Díky této podpoře a spolupráci se Sazkou tedy víme, že i do budoucna můžeme Sazka eLEAGUE i nadále rozšiřovat. „Přidáme další pravidelné zápasy v hrách FIFA, UFC nebo Fortnite. Také chceme udělat esport zajímavý i pro další partnery - pro nás to znamená vstoupit i do dalších segmentů, ať už je to automotive segment s hrami jako Gran Turismo či Forza. Oslovit bychom mohli i mobilní gaming pomocí her Clash Royale a Brawl Stars,” dodává Jan Svátek z CNC.
Jak už jsme řekli výše, ani naše snaha se neobejde bez podpory partnerů. Výhodou CNC je i to, že umíme partnerům nabídnout nejen spojení s novým fenoménem mezi sporty, ale i řadu zajímavých a neotřelých reklamních formátů. „V Sazka eLEAGUE můžeme vytvářet široké spektrum unikátních formátů, product placementů, způsobů, jak může značka vstupovat do živých streamů jednotlivých lig. Ve spolupráci s redakcí vytváříme i speciální redakční seriály či rozhovory. Je to prostor, kde mohou naši partneři ukázat příběhy svých značek a předat klíčová sdělení divákům elektronických sportovních klání, tedy těžko uchopitelné cílové skupině. Zkrátka můžeme vše uzpůsobit tak, aby se naši partneři mohli co nejvíce zapojit. Šíře našich možností je v tomto ohledu obrovská,” doplňuje Pavel Janega.