S nepochopením nového trendu, který jsme začali v Czech News Center rozvíjet, se potýkám často. Zvlášť při vysvětlování, proč mediální dům investuje do tohoto odvětví. Pro mnohé zůstává zvláštní, bojí se ho. Zároveň ale otevírá cestu k novému a velkému publiku ve věku 15-35 let, které teď těžko (natož v budoucnu) oslovíte tradičními metodami.
Dost lidí nerozumí i tomu, proč se někdo dívá na druhé, jak hrají počítačové hry? Proč si je spíš sami nezahrají? S oblibou odpovídám otázkou: proč se v televizi díváte na fotbal, hokej nebo jiný sport?
Ti, kteří esport sledují, svou oblíbenou hru samozřejmě hrají. Ale stejně jako fotbaloví fanoušci mají i oni oblíbené týmy, hráče, vzory. Chtějí vidět ty nejlepší v tom, co mají tak rádi.
Esport je kompetitivní scéna, kde „jen“ nehrajete hry, ale soutěžíte. Snažíte se prosadit. A v neposlední řadě se jím i živit.
Nejlepší čeští hráči, hrající v zahraničních klubech pod dohledem kondičních trenérů a psychologů, si vydělají půl mio Kč za měsíc. V základu, bez bonusů. Globální turnaj The International ve hře Dota 2 rozdělí mezi špičkové týmy 40 mio USD.
Esport je obří a dál roste. Nejen ve světě, už i v Česku. V CNC disponujeme reálnými daty, která trend potvrzují. Začali jsme v roce 2018, kdy jsme chtěli prostřednictvím deníku Sport a iSport.cz oslovit novou cílovou skupinu. K brandu Sport pasovala fotbalová hra FIFA. Zaujme komunitu, rychle ji pochopí i široká veřejnost. Teorie se potvrdila v praxi takřka okamžitě. Tisíce registrovaných hráčů, tisíce fanoušků na streamu a další stovky osobně v ochozech. Na fotbalovém stadionu Sparty, kde jsme uspořádali offline event iSport Ligy ve FIFA 20, jsme museli pro velký zájem otevřít druhou tribunu.
Příjemné starosti a štempl: je to cesta, pojďme budovat dálnici. Využít zkušenosti z mediálního a sportovního světa a převést je do esportu. Zpopularizovat ho, pomoct české scéně dosáhnout evropského standardu.
A tak v CNC vznikla Sazka eLEAGUE, česko-slovenská liga elektronického sportu. Velký projekt s ještě většími plány, do něhož jsme se pustili ve spolupráci s loterijní společností Sazka, internetovým obchodem CZC.cz a herní agenturou Grunex. Naši klíčoví partneři vnímají esport stejně jako my. Jsme v každodenním kontaktu a bavíme se o dílčích věcech, které projektu a celkově českému esportu pomáhají posouvat se dál.
Po roce a půl jsme ušli kus cesty. Od spuštění v těžkých podmínkách během prvních Covid-19 restrikcí až po 143 tisíc oslovených diváků za jeden stream. Což je číslo z posledního červnového finále Sazka eLEAGUE ve hře Counter-Strike: Global Offensive. Průměrně na kolo bylo na streamovacích platformách Twitch a Facebook Gaming osloveno 87,1 tisíc diváků, hra Dota 2 dosáhla průměrně 47,4 tisíc diváků. V porovnání s podzimem narostla sledovanost o 53 %.
Strmý progres je odrazem výhody mediálního domu CNC, který propojuje esport a Sazka eLEAGUE s různými médii. Reportáže, výsledky a rozhovory lákají čtenáře deníku Sport a Blesku, byznysové hledisko je zajímavé pro E15, silné příběhy zaujmou publikum Reflexu a třeba časopis ABC vydal esportový speciál o Sazka eLEAGUE.
Díky včasnému zachycení trendu jsme v jednání s dalšími subjekty. Probíráme jejich zapojení do projektů Sazka eLEAGUE, iSport LIGA i těch, které připravujeme. Stavíme unikátní gamingovou platformu, jež nám i partnerům otevře stovky nových příležitostí, a zároveň chceme navázat na vyprodané eventy z před-covidového období.
Tento článek jsem napsal pro rubriku Insider v časopise Marketing & Média.