Česká spořitelna ve spolupráci s Czech News Center promluvila do duše mladým. Povedlo se jim to?
Důvěřuj, ale prověřuj
Online podvodníci vymýšlejí stále nové a nové metody, jak vás napálit. Mohou se schovávat i za dobrými skutky a využívají dobrotu vašich srdcí. „S každou velkou světovou nebo i lokální krizí se objevují podvodné sbírky, které se tváří jako charita. Dobrý hyeny, co? Proto peníze posílejte jenom na ověřený charity, na účty z jejich oficiálních kanálů. Nenechte se napálit,” radí Mikýř v jednom z videí, kde představuje jednotlivé praktiky šmejdů. Cílem celé kampaně totiž nebylo jen upozornit mladé na možné nebezpečí, ale i názorně ukázat na reálných příkladech, kde všude se kyberútoky mohou skrývat. Projekt měl za cíl zmenšit počet lidí, kteří se nechají napálit a zbydou jim jen oči pro pláč.
Kvalitní obsah v roli zachránce
Ten pro celou kampaň vytvořilo Content Studio CNC. Kreativní tým se soustředí na tvorbu nativního obsahu, který řeší reálné problémy lidí. Srdcem crossmediální kampaně byla nativní microsite s názvem Okradou tě, ani nemrkneš, která je protkaná třemi krátkými videi s influencerem Martinem “Mikýřem” Mikyskou. Její propagace probíhala záměrně od 17. 10. do 21. 11. 2022 na několika webech Czech News Center. ČS totiž zjistila, že k největšímu počtu platebních transakcí dochází od října do půlky ledna.
Do spolupráce při tvorbě kampaně se zapojily i redakce mediálního domu. Velmi nápomocná byla například redakce HeyFOMO, která se fokusuje na generaci Z. Pro kampaň využila svůj web a výborně našlápnuté sociální sítě (na Instagramu má například 47,5 tis. sledujících, na TikToku 65 tis. sledujících a 6,3 mil. lajků).
Protože online šmejdi nelení a nevyhýbají se ani počítačovým hrám, pomáhala i esportová redakce. Ta má za sebou úspěšné projekty, jako je třeba Sazka eLeague. V online komunitě největší tuzemské esportové ligy běžela vzdělávací videa i články. Esportová redakce také vytěžila i své sociální sítě a zároveň online streamy herních zápasů (branding, product placement, injektáž, videospoty). V rámci nativní kampaně nechyběl ani advertorial v printovém Nedělním Blesku. U tohoto média je cílová skupina starší, proto se tomuto faktu přizpůsobil jazyk.
Naučili se lidé nakonec bránit proti útokům šmejdů?
Velká kampaň nemohla zůstat bez odezvy. Česká spořitelna si nechala změřit její dopad, proto realizovala výzkum od společnosti GroupM. Ta sbírala data před začátkem kampaně a po jejím konci. Ke zkoumání využila 500 respondentů. Z výzkumu nakonec vyplynulo, že 40 % lidí, kteří kampaň zachytili, změnilo svoje chování na internetu. Projevilo se to například v tom, že posílili ověřování plateb na internetu. Dotazovaní nejvíce ocenili fakt, že se banka soustředí na podporu ochrany peněz svých klientů a celkový nápad zpracování projektu. Po skončení kampaně vnímalo Českou spořitelnu 29 % respondentů pozitivněji. Nejvíce se zalíbila mladým lidem ve věku 18–24 let. Důležité je, že během období kampaně se snížil objem ukradených peněz v rámci kyberútoků oproti předchozímu období o 50 %! Takže kampaň měla svůj smysl.
Kampaň, která sbírá ocenění
O tom, že se kampaň líbila a byla úspěšná svědčí i fakt, že jen letos nasbírala dvě významná ocenění. Na jaře se jí podařilo získat zlato na soutěži Fénix content marketing a před pár dny bodovala i v mezinárodní soutěži EFFIE, kde získala bronz v kategorii Obsahový marketing.